photo Homelu_zpsc90f1c1a.png  photo Recepteklu_zpsa856d018.png  photo Roacutelamlu_zps36b6b767.png  photo Kapcsolatlu_zps6f43deca.png  photo Inspiraacutecioacutelu_zpseff107c0.png

2013. augusztus 11., vasárnap

Pakisztáni curry vöröslencsével

Emlékszem, mikor gyerekkoromban bejött az első Uncle Ben's reklám a tévében, kocsányon lógtak a szemeim a gőzölgő-pergő rizsszemekre ráömlő illatos szósz látványától. Igen, illatos, mert annyira hatásos volt a promóció, hogy szinte körbelengte a lakást a fűszeres-keleties illatfelhő. Pedig akkoriban még azt sem tudtam, milyen az a kínai/indiai konyha, hiszen vérbeli magyaros koszton nevelkedtem. Nah ennyire ügyes volt a cég marketingese, elhitette velem 8 évesen, hogy én azt meg akarom enni. 

Természetesen alig vártam, hogy egyszer végre Édesanyám a vasárnapi húsleves-rántotthús kombó helyett a tv-ben látott exotikus finomságot rakja az asztalra, úgyhogy nagy lázba jöttem, mikor beszerzésre került 3 féle szósz: szecsuáni, indiai és édes-savanyú. Alig vártam, hogy végigkóstoljam az összeset, aggódtam, hogy elég lesz-e egyáltalán. Elég volt...A szecsuáni kapásból végigmarta a torkomat. Köszi Anyu, nem :) Az indiainak valami förtelmes íze volt bizonyos fűszertől, amiről utólag megtudtam, hogy curry por névre hallgat. Onnantól kezdve szigorúan kerültem ezt a sárga színű és szúrós szagú fűszert. Az édes-savanyú évente 2x elment, szóval nem belőlünk élt meg a cég az tuti.

Így borzasztóan könnyen leegyszerűsítettem a képletet magamnak: 
indiai kaja = curry por = köszi, nem eszem indiait

És ez így ment másfél évtizedig. Sztereotípiák...ahhh, olyan nehéz megszabadulni tőlük!

Mára már szerencsére tudom, hogy az indiai konyha nem merül ki a curry porban, sőt ez a nyugati világ terméke. Maga a curry egy egytál étel, amiben bizonyos fűszerek kombinációja találkozik hússal/hallal/zöldséggel, és amit indiai kenyérrel vagy rizzsel szokás fogyasztani.

Egyik barátnőm révén nemrégiben összeismerkedtem egy pakisztáni hölggyel, akitől volt szerencsém az alábbi receptet kisebb módosításokkal ellesni. Ő váltig állította, hogy a fűszerek ezen kombinációja nagyon jót tesz az egészségnek. Én ennyire nem értek hozzá, de azt bizton állíthatom, hogy hatásos ellenszere az éhségnek és bármilyen étrendbe belefér :)



Az édesburgonyát és a petrezselymet én variáltam hozzá, akár el is hagyható, vagy helyettesíthető sütőtökkel illetve korianderrel. 

Hozzávalók 4 főre:
  • fél fej vöröshagyma/8 szál zöldhagyma
  • 1 ek friss reszelt gyömbér
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 szál répa
  • 1 közepes édesburgonya 1 x 1 cm-es kockákra vágva
  • 1 bögre paradicsompüré (Mutti)
  • 3/4 bögre vöröslencse (150 g)
  • kb. 4 bögre víz
  • 1 mk római kömény
  • 1 mk kurkuma
  • só, chili, kardamom ízlés szerint
  • friss petrezselyem
  • köretnek 1,5 bögre basmati rizs

1. Kevés olajat öntük a serpenyőbe, rádobjuk a felaprított vöröshagymát. 5 percig közepes lángon futtatjuk.

2. Hozzáadjuk a gyömbért, a fokhagymát, a fűszereket (a kurkuma kivételével), a felaprított répát, és az édesburgonyát, majd 2 percig sütjük.

3. Beleöntjük a paradicsompürét, a vöröslencsét és felöntjük vízzel. Fedő alatt addig főzzük, amíg a zöldségek megpuhulnak, és a curry besűrűsödik. Kb. fél óra. A főzési idő vége felé beletesszük a kurkumát is.

4. Lehúzzuk a tűzről és 5 perc után belekeverjük a felaprított petrezselymet. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...